Skuteczna sprzedaż międzynarodowa – jak sprzedawać za granicę?

Sprzedaż w Internecie oznacza, że nie trzeba się ograniczać wyłącznie do polskich klientów. Szczególnie że zagraniczni konsumenci w sieci wydają więcej i coraz chętniej korzystają z ofert sklepów położonych poza ich krajem zamieszkania

skuteczna sprzedaż za granicę

Możliwości jest wiele, a korzyści duże, pod warunkiem odpowiedniego rozegrania sprawy. Sprawdź, jak sprzedawać za granicę i co warto wiedzieć na ten temat.

Sprzedaż na rynkach zagranicznych – czy warto?

Ekspansja na rynki europejskie lub wręcz cały świat to poważne wyzwanie, które może wydawać się przytłaczające. Jednak w większości przypadków warto zaryzykować. Statystyki pokazują, że e-konsument w Europie wydaje na zakupy internetowe 3 razy więcej niż Polak. Warto również pamiętać o skali – sama Unia Europejska to aż 500 mln obywateli. Polskie produkty często są przez nich również wyjątkowo cenione ze względu na przystępne ceny i wysoką jakość.

Czy sprzedaż za granicę jest trudna?

Obecnie handel zagraniczny jest łatwiejszy niż kiedykolwiek. Umożliwiają go ujednolicone przepisy w całej Wspólnocie oraz liczne narzędzia, dzięki którym obsługa międzynarodowych transakcji jest bardzo łatwa. Nie bez znaczenia są też coraz szybsze i coraz tańsze usługi kurierskie, które umożliwiają dostarczanie przesyłek w każdy zakątek globu. W zamian sprzedaż międzynarodowa oferuje zaś mnóstwo korzyści, takich jak:

  • możliwość dotarcia z produktem do znacznie większej liczby odbiorców
  • perspektywa znacznego zwiększenia zysków
  • możliwość budowania międzynarodowej marki

Jak sprzedawać za granicę?

Sprzedawcy chcący zaoferować swoje towary zagranicznym nabywcom w pierwszej kolejności muszą rozważyć jedną z dwóch podstawowych opcji:

  • sprzedaż za pośrednictwem własnego sklepu internetowego,
  • sprzedaż za pośrednictwem jednej z platform handlowych lub ogłoszeniowych (np. Amazon lub eBay).

A zatem jak sprzedawać za granicę? To zależy. Zaletą własnego sklepu jest całkowita niezależność, która jednak bywa również wadą. Oznacza również, że nie trzeba ponosić kosztów związanych z prowizjami dla platformy handlowej, ale jednocześnie wymaga opłacenia kosztów utrzymania (serwery, domeny, administracja) czy też marketingu (np. płatnych reklam w Google). Trudniej też tym sposobem uzyskać odpowiednią widoczność w sieci, a wszelkie działania w tym kierunku zazwyczaj wymagają nawet długich miesięcy oczekiwania na wyniki.

Należy również pamiętać o przystosowaniu witryny do różnych wersji językowych – podstawą jest oczywiście ta angielska, ale z czasem warto wykonać ukłon w stronę nabywców z krajów nieanglojęzycznych, którzy najchętniej korzystają z usług sklepu. Pojawia się też kwestia przeliczania walut i zaoferowania odpowiednich metod płatności. Jest to więc rozwiązanie przede wszystkim dla doświadczonych podmiotów, które już dobrze radzą sobie na rodzimym rynku i mają odpowiednie zaplecze.

Jak sprzedawać za granicę za pośrednictwem eBay?

Drugą możliwością jest sprzedaż przez międzynarodowe platformy (np. eBay lub Amazon). Wiąże się to z prowizjami lub innego rodzaju opłatami, ale jest znacznie prostsze. Warto przy tym pamiętać, że dwa główne portale umożliwiające Polakom wkroczenie na zagraniczne rynki znacząco się różnią.

Sprawdź jak tanio wyślesz paczkę z Kuriernet.pl

Paczki do Niemiec już od 47,44 zł brutto

eBay to tzw. platforma marketplace, czyli portal ogłoszeniowy pośredniczący jedynie w łączeniu sprzedawców z nabywcami. Mechanika działania jest w tym przypadku bardzo podobna do rodzimego Allegro, co ułatwia osobom zaznajomionym z najpopularniejszym portalem tego typu w Polsce przejście na jego międzynarodową wersję. Sprawia to również, że jest to dobry wybór dla osób, które dopiero chcą spróbować swoich sił w handlu.

Jak sprzedawać za granicę za pośrednictwem Amazon?

Amazon to sklep, który umożliwia handlowcom z niemal całego świata współpracę. Oznacza to surowsze zasady sprzedaży dotyczące m.in. jakości. Każdy sprzedawca musi również uprzednio otrzymać zgodę portalu na wystawienie swoich produktów i mieć zarejestrowaną działalność gospodarczą. Oznacza to większy prestiż i zaufanie ze strony klientów, ale jednocześnie rodzi pewne trudności. Amazon ułatwia jednak za to sprzedaż poprzez swój program Fulfilment By Amazon (FBA). Umożliwia on korzystanie z magazynów Amazonu do przechowywania produktów, a jednocześnie pozwala zlecić im obsługę wysyłki czy ewentualnych zwrotów. Dzięki temu realizacja każdego zamówienia przebiega w zasadzie samoczynnie, a ponadto jest szybsza, co wpływa na satysfakcję nabywcy.

W przypadku współpracy z Ebay lub Amazon warto skorzystać z usług brokera kurierskiego, który zapewni elastyczną ofertę kurierską i niskie ceny usług. Współpraca ta ma przewagę nad skorzystaniem bezpośrednio z usługi wybranego kuriera:

  • nie musisz deklarować ilości nadawanych przesyłek, co zwłaszcza na początku działalności może okazać się problematyczne
  • masz dostęp do kilku kurierów jednocześnie – możesz wybrać usługę, która w danym momencie jest najtańsza
  • możesz skorzystać z wielu narzędzi, które obniżą dodatkowo koszty transportu jak konto przedpłacone lub kody rabatowe

Sprzedaż zagraniczna a obsługa klienta

Gdy zdecydujesz już, jak sprzedawać za granicę, warto zadbać o zachowanie wysokich standardów obsługi klienta. Tamtejsi nabywcy są bowiem tak samo, jeśli nie bardziej wymagający co Polacy. Dostępne narzędzia (począwszy od usług kurierskich, poprzez bezpieczne płatności online, a skończywszy na narzędziach do komunikacji w wielu językach) ułatwiają jednak sprawną obsługę zamówień z całego świata.

Jedna myśl na temat “Skuteczna sprzedaż międzynarodowa – jak sprzedawać za granicę?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *