franczyzna przesyłek kurierskich

Franczyza przesyłek kurierskich

Czas pandemii i roszady w wielu branżach spowodowały, że pojęcia bezrobocia stało się znowu aktualne. Wiele osób po redukcji etatu w zakładzie pracy poszukuje nowych rozwiązań.

Część z nich zdecydowanie zda się na dobrodziejstwo stosunku pracy. Bardziej odważni natomiast wybiorą podjęcie ryzyka i założenie własnej działalności gospodarczej.

Rynek stale się powiększa, a ogromne firmy poszukując partnerów, kuszą atrakcyjnymi warunkami współpracy. Branża kurierska bez wątpienia przeżywa renesans i spośród wielu wysuwa się na prowadzenie względem innych.

Czy zatem warto skorzystać z propozycji franczyzy przedstawionej przez jedną z firm transportowych?

Istota franszyzy przesyłek kurierskich

Umowę franczyzy można porównać w pewien sposób do użyczenia marki. Sprowadza się ona do tego, że duża firma udostępnia podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą swoją nazwę, znak oraz materiały reklamowe.

Druga strona natomiast ma obowiązek oddać część swojego zysku oraz podporządkować polityce biznesu. Oczywiście, jest to modelowy opis, który od tego właściwego może się nieco różnić.

Firmy korzystają ze swobody kontraktowania, która jest postulowana przez przepisy kodeksu cywilnego. Jeśli zatem kontrakt nie jest niezgodny z obowiązującymi regulacjami, możemy kształtować dowolnie nasz stosunek prawny.

Na co zatem zwrócić uwagę przy lekturze umowy?

Warunki finansowe.

To ważne aby warunki ekonomiczne współpracy były możliwie korzystne dla nas. Oczywistym jest, że wartości udostępniane są cenne i musimy ponieść jego koszty. Pamiętajmy jednak również o tym, że tego typu kontraktacja musi nam się opłacać.

Polityka biznesowa.

Warto poświęcić kilka wieczorów i zapoznać się szczegółowo z polityką prezentowaną przez firmę udostępniającą. Powinna być ona chociaż w części zgodna z naszymi oczekiwaniami i wizją biznesu. Pamiętajmy, że podpisywana umowa wiąże nas na kilka lat a jej rozwiązanie wiąże się z dużymi konsekwencjami finansowymi.

Zakres terytorialny.

Popularność o powszechność usług kurierskich raczej nie jest ograniczona geograficznie. Przeciwnie, stale pojawiają się miejsca, gdzie transport zwyczajnie nie może dotrzeć. Istotne jednak by sprawdzić, czy na danym obszarze nie ma zbyt dużej konkurencji. Można ona zdecydowanie obniżyć nasze wyniki, zwłaszcza na początku działalności.

Okres obowiązywania.

 Nie ma wątpliwości, że podpisywana przez nas umowa będzie przewidywała dłuższy okres współpracy. Jej rozwiązanie również nie jest łatwe i zazwyczaj wiąże się z określonymi konsekwencjami. Musimy zatem być zdecydowani i świadomi, że nasz biznes nie potrwa kilka miesięcy.

Możliwość współpracy z innymi podmiotami.

Naturalnym jest pojawienie się klauzuli konkurencyjności. Jej zapisy są bardzo rygorystycznie egzekwowane. Ważne zatem by zwrócić uwagę na to, czy firma daje nam możliwość współpracy na przykład z brokerami kurierskimi. Ma to znacznie, ponieważ wprawdzie może to obniżyć przychód ale zapewnia nam stały napływ zleceń.

Wskazane aspekty są jedynie najważniejszymi. Nie ulega wątpliwości, że umowa musi zostać przez nas przeczytana z zegarmistrzowską precyzją i uwzględnieniem wszelkich możliwych gwiazdek. Nie bójmy się również zadawać pytań. Jeśli mimo wnikliwej analizy, nadal coś budzi wątpliwości, warto skonsultować sprawę z prawnikiem.

Pozytywne strony franczyzy przesyłek kurierskich

Analizując głoś społeczeństwa, można wywieść, że są zarówno przeciwnicy jak i zwolennicy prowadzani działalności gospodarczej. Jakie zatem dodatnie aspekty tej sytuacji należy mieć na względzie?

Przede wszystkim pewnego rodzaju niezależność. Właściwie pracujemy na siebie i poza wspomnianą polityką, jesteśmy wolnymi graczami.

Innym pozytywem jest otrzymanie znanej marki. Osoby, które prowadzą swoją firmę wiedzą jak ciężko wypracować sobie renomę własnego nazwiska. W tym przypadku, wystarczy podtrzymać pozytywne postrzeganie znaku, co również nie jest łatwe.

Ważne jest również to, że na początku nie musimy angażować dużej ilości własnych środków. To istotne zwłaszcza dla osób, które rozpoczynają swoją zawodową drogę i nie posiadają funduszu na start.

Firma udostępniająca zwykle przekazuje nam materiały marketingowe, system a w zależności od umowy, również lokal. Oczywiście, zakładać należy, że liczba zleceń od pierwszego dnia spowoduje, że nie będziemy mogli wyjść z pracy.

Gdyby jednak okazało się, że sytuacja na rynku nieco się pogarsza i mamy problemy, z pomocą może nam przyjść właściciel marki.

Negatywne strony franczyzy

Pragnąc być obiektywnymi, omawiając pozytywne strony franczyzy, warto wskazać również to, co nie koniecznie spodoba się wszystkim zainteresowanym.

Zatem, w pierwszej kolejności trzeba wspomnieć o podległości. Podpisując umowę, musimy podporządkować się w określonym zakresie polityce wymyślonej przez podmiot dominujący. Apetyt rośnie w miarę jedzenia, a chęć na większe zyski wraz z większą liczbą zleceń. I tu pojawia się niesmak związany z koniecznością podzielenia się zarobionymi środkami. W większości przypadków nie są to duże kwoty, jednak należy brać to pod uwagę.

W końcu, co istotne dla najbardziej ambitnych osób, ograniczenia w zakresie współpracy z niektórymi podmiotami. Ma to znaczenie jeśli chcemy nie tylko osobiście zdobywać klientów ale również posłużyć się kanałami zewnętrznymi.

Wskazane negatywne aspekty prowadzenia tego typu działalności to jedynie przykłady. Warto mieć je na względzie podejmując ostateczną decyzję.

Co będzie nam potrzebne na początku działalności?

Omawiając ten temat możemy posłużyć się slangiem szkoleniowców: najważniejszy jest pomysł. Trudno się z tym nie zgodzić, jednak podpisując umowę franczyzową można pokusić się o stwierdzenie, że nieco idziemy na skróty, pozostawiając pomysł komuś innemu.

Możemy więc przejść do kolejnego etapu. Jest nim poznanie rynku i zagwarantowanie sobie minimum technicznego. Pierwsze zadanie to właściwie analiza tego co dzieje się na terenie na którym pracujemy. Teoretycznie idealną sytuacją będzie, jeśli na danym obszarze jest dużo firm, które potrzebują obsługi. Jest to oczywiście podejście idealistyczne, ponieważ, jak pokazują badania, nie chętnie podchodzimy do zmiany naszych przyzwyczajeń. Z drugiej strony gęsta zabudowa mieszkaniowa również może zagwarantować nam sukces drobnymi przesyłkami.

Ważne jest również zadbanie o chociażby minimum zaplecza technicznego. Oczywistym wydaje się posiadanie komputera, drukarki i biura w którym pracujemy.

Dobrym pomysłem będzie również środek transportu. Jeżeli „na start” dysponujemy większymi środkami i mamy ochotę na nieco większy rozmach, możliwe jest skorzystanie z usług marketingowych firmy zewnętrznej.  Jeśli założony budżet na to pozwoli, warto także zadbać o bazę klientów. Najlepszą drogą byłby zakup takowej od podmiotu specjalizującego się w tym. Mamy wtedy pewność, że jest ona legalna i aktualna. Innym, nieco trudniejszym sposobem pozyskania jest lektura stron internetowych, takich jak na przykład panorama firm. Są tam zawarte najważniejsze informacje o działalnościach oraz spółkach. Dobrym pomysłem będą także osobiste odwiedziny u strategicznych klientów.

Niezależnie od tego czy wybierzemy franczyzę, czy też zdecydujemy się budowanie własnej marki, należy mieć na względzie to, że zaufanie buduje się bardzo długo, a traci się je bardzo szybko. Konsekwencja i ciężka praca to podstawy każdej działalności. Platforma Kuriernet.pl zachęca do podjęcia odpowiedniej decyzji i do współpracy z najlepszy brokerem przesyłek kurierskich w naszym kraju. Z chęcią poznamy nowe firmy, sposoby obsługi klientów, a może również nową jakość obsługi klientów.

About the author

Łukasz Domagała

Z branżą kurierską jestem związany już ponad 12 lat.
Współtworzę serwis Kuriernet.pl realizując tam swoją pasję i zamiłowania.
Skontaktuj się ze mną wysyłając wiadomość na : biuro@kuriernet.pl

View all posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *