Idealne opakowanie paczki w sklepie internetowym

Idealne opakowanie w sklepie internetowym

Wiele osób słysząc pytanie: „jakie wybrać opakowanie na przesyłkę?”, uśmiechnie się i uzna je za bagatelne. Oczywiście, należy ono do kategorii tych, nad którymi nie musimy się zanadto długo zastanawiać. Przypomnijmy jedynie, że z dnia na dzień pojawiają się nowe firmy kurierskie na naszym rynku, a popularność handlu na odległość powoduje, że dziennie obsługiwane jest tysiące przesyłek. Jaka jest zatem zasadność takie pytania?

pudełko

Analiza danych eksperymentu wysyłkowego

Pewna zagraniczna firma pozwoliła sobie na analizę wysyłanych paczek. Wprawdzie jej prace wykonywane były w Stanach Zjednoczonych ale trendy na rynku europejskim nie są znaczenie odmienne. Przedsiębiorstwo pochyliło się nad zasadnością użycia określonych opakowań względem umieszczonych w nich przedmiotów.

Wyniki mogą nieco zastanowić. Okazało się bowiem, że około 70% nadawców nie zastanawia się nad tym w co pakuje przesyłkę. Jeśli zatem muszą wysłać mały przedmiot nie skupiają się nad tym, by kartonik był dobrze dopasowany do jej gabarytów.

Prawdziwym fenomenem są dokumenty. Jak się okazał, około 20% nadań zawierających kartki zapełnione treścią, wysyłane są w pudełku a nie w kopercie. Oczywiście, wydaje się być to całkiem uzasadnione, jeśli dokumentów jest dużo. Po lekturze takich badań można uznać, że zadane wyżej pytanie jest całkiem zasadne. Zatem, jak wybrać opakowanie na przesyłkę? To kilka zasad:

Bezpieczeństwo paczek jest najważniejsze

Pamiętaj, że bezpieczeństwo jest najważniejsze. Świat nas już nauczył, że cechą ludzką jest popadanie w skrajności. Nie jest to jednak wskazane w przypadku przesyłek kurierskich. Jedno jest pewne- zbyt duże i za małe opakowanie nie spełni odpowiednio norm prawidłowego transportu.

W pierwszym przypadku, nawet mimo bardzo dużej ilości uszczelniacza, zawartość przesyłki może się przemieszczać. Zagraża to zarówno jej, jak i innym paczką. Za małe opakowanie natomiast nie pokryje całego przedmiot nadania i narazi go na zniszczenie. Dodatkowo, w takim przypadku, prawdopodobnie firma kurierska nie zgodzi się na transport zlecenia. Należy także pamiętać o odpowiedniej jakości opakowania.

Jakość opakowania na pierwszym miejscu

Jakość ponad wszystko. To kolejny bardzo ważny aspekt, poza wymiarami przesyłki. Dlaczego? Ponieważ zapakowanie przesyłki do podartego, zawilgoconego opakowania zwyczajnie mija się z celem. Nadanie nie tylko będzie narażone na niebezpieczeństwo ze strony czynników zewnętrznych ale również zwyczajnie na to, że towar z niego wypadnie.

Mówiąc o jakości należy wspomnieć także o aspekcie ekologicznym. W żaden sposób nie postulujemy, by każdy przedmiot wysyłać w fabrycznie nowym kartonie czy kopercie. Chodzi jedynie o to by, jakość opakowania była przyzwoita.

Dobierz odpowiedni rozmiar pudełka do wysyłanego przedmiotu

Rozmiar ma znaczenie? Z wielu wpisów blokowych na platformie Kuriernet.pl wynika, że w zakresie rozmiaru, temat jest otwarty. Co to znaczy? Korzystając z usług naszych partnerów, możemy wysłać właściwie wszystko. Począwszy od dokumentów i bardzo małych przedmiotów, po rzeczy o nieregularnych kształtach i towary umieszczone na paletach.

Zatem, w czym problem? Tematyka sprowadza się do tego, żeby nie umieszczać małych rzeczy, jak np. biżuteria, dokumenty czy długopisy w dużych kartonach, które idealnie mogą pomieścić np. monitor komputera czy buty zimowe. Rynek papierniczy w tym zakresie jest bardzo szeroki. Czym zatem dysponujemy?

- opakowania kopertowe- to jedne z najbardziej popularnych. Mogą mieć różne wymiary i zwykle widniej na nich reklama konkretnej firmy przewozowej. Dużym plusem takiego opakowania jest to, że bardzo dobrze się zamyka oraz zawiera specjalną foliową kieszonkę na list przewozowy.

- foliopaki- ich wygląd przypomina opakowania kopertowe, z tym wyjątkiem, że są one elastyczne. Pozwala to na zapakowanie nieco bardziej wysublimowanych przedmiotów w zakresie kształtu. Nie należy tu jednak przesadzać, ponieważ za duże rzeczy mogą naruszyć strukturę folii.

- opakowania kartonowe- gabarytowo, rynek oferuje właściwie wszystkie możliwe rozmiary. Począwszy od bardzo małych, po takie, które ciężko objąć rękami. Istotny jest również materiały wykonania. Z życia codziennego znamy głównie takie kartony, które wykonane są ze średnio twardego kartonu. Są one relatywnie tanie oraz odporne na czynniki zewnętrzne. Nie oznacza to oczywiście, że można nimi rzucać- to nadal jest karton. Zdarza się jednak, że firmy wykorzystują opakowania lepszej jakości- zabezpieczone ranty, grubsze ścianki itp. Tu jednak należy mieć na względzie wyższą cenę zakupu i wagę. W większości przypadków, ten drugi parametr nie ma diametralnego znaczenia, jednak może zdarzyć się tak, że to właśnie kilka gram więcej zadecyduje o dopuszczalności lub cenie nadania.

- opakowania plastikowe- są zdecydowanie mnie popularne. Ze względu na swój kształt zyskały miano kontenerów. Idealnie sprawdzają się w branży motoryzacyjne, gastronomicznej czy aptekarskiej.

- opakowania styropianowe- te charakterystyczne są głównie dla gastronomii. Przykładem są chociażby białe styropiany w których pakuje się różne potrawy na wynos. Ich cechą charakterystyczną jest termoizolacja. W bardziej zaawansowanym przemyśle cukiernicznym stosuje się również bardziej zaawansowane kontenery styropianowe, których termoizolacja pozwala na przewóz produktów na znaczne odległości.

- folie- z praktycznego punktu widzenia są to tworzywa, które mogą pełnić funkcję zabezpieczającą, wypełniającą oraz pakującą. Częstokroć bowiem jest tak, że pakując coś do kartonu, owijamy go dodatkową warstwą tworzywa umieszczonego na rolce. Ten sam karton może jednak okazać się nieco za duży względem gabarytów naszego przedmiotu i wtedy folia idealnie wypełni przestrzeń wewnątrz. Tu jednak należy mieć na względzie kwestie ekologii, które nie kształtują się już tak pozytywnie. Folia tego typu będzie się rozkładała nawet tysiąc lat. W końcu, może ona służyć do pakowania. Dobrym przykładem będą opony samochodowe. W przypadku takie przesyłki, zostaną one owinięte właśnie czarną folią i ewentualnie zabezpieczone kartonem.

 

Niezależnie od tego jakiego rodzaju opakowanie wybierzmy, pamiętajmy żeby było ono rodzajowo dopasowane do przedmiotu przesyłki. Oczywiście, jeśli znajdziemy się w sytuacji podbramkowej, to możemy skorzystać z nieco mniej standardowego opakowania. Nie róbmy jednak z tego zasady a jedynie wyjątek.

Przykłady poprawnego dopasowania opakowania

Dla ułatwienia sprawy, podajmy kilka przykładów bardzo dobrego zastosowania opakowań względem przesyłanych produktów:

  1. Dokumenty- w przypadku mniejszej ilości, idealnie będzie, jeśli umieścimy je w folii zabezpieczającej (tzw. koszulka) a następnie w opakowaniu kopertowym. Jeśli jest ich więcej, możemy zdecydować się na karton o mniejszych wymiarach.
  2. Telefon komórkowy, laptop, monitor komputera- tu zaleca się raczej dopasowane opakowanie kartonowe. Nie powinno ono jednak idealnie odpowiadać wymiarom wysyłanego przedmiotu, ponieważ wskazane jest użycie tutaj ochronnego wypełniacza.
  3. Akumulator, części motoryzacyjne- w pierwszym przypadku jedynym prawidłowym wyborem jest plastikowy kontener. Jeśli poza akumulatorem wysyłamy też inne tego typu przedmioty, mogą one pełnić rolę uszczelniacza kontenera. W innym przypadku, wskazane będzie użycie opakowania kartonowego.
  4. Plakaty, nieco większe dokument- tu bardzo dobrym rozwiązaniem będzie tuba kartonowa. Ma ona kształt walca o różnej grubości i długości. Dodatkowym atutem jest szczelne zamknięcie i odporny materiał. Jeśli odpowiednio zadbamy o takie opakowanie, możemy je użyć wiele razy.
  5. Opony samochodowe- tu musimy wczytać się w regulamin firmy, która będzie przewoźnikiem. Duże rozmiary ogumienia łatwiej umieścić na palecie. Nieco mniejsze (13, 14 i 15 calowe) można owinąć folią.
  6. Produkty spożywcze- rozpiętość opakowań jest bardzo duża. Jeżeli są to przedmioty szczelnie zapakowane, wskazane będzie opakowanie kartonowe. W przypadku już gotowych produktów, warto skorzystać z opakowań styropianowych. Należy również wspomnieć o specjalnych kurierach gastronomicznych oraz o nowych usługach firmy InPost związanych z umieszczaniem pożywienia w klimatyzowanych paczkomatach.
  7. Obuwie i odzież- to produkty, które można zapakować bardzo różnorodnie. Buty powinniśmy umieścić w opakowaniu kartonowym. Idealnie, jeśli dysponujemy pudełkiem w którym pierwotnie były one umieszczone. Odzież to odrębna kategoria. Jeśli mówimy o pojedynczym podkoszulku czy spodnia, możemy umieścić go w foliopaku. Inaczej będzie z grubszymi przedmiotami (kurtki, swetry itp.) Tu wskazany będzie karton.

 

Jakie są pozytywne strony dobrania odpowiedniego opakowania?

  1. Przede wszystkim cena. Pamiętajmy, że cennik kurierski to często konglomerat gabarytów. Jeśli więc zdecydujemy się na znaczenie większy karton czy kopertę, zapłacimy więcej.
  2. Mniejsze wykorzystanie wypełniacza. Czym większa przestrzeń wolna w kartonie, tym więcej użyjemy materiału do jej wypełnienia. Wiele osób ma z tym problem, ponieważ mało kto składuje w domu makulaturę, czy skrawki papieru.
  3. Mniej odpadów. Raczej mało osób o tym myśli w codziennej rutynie. Pamiętajmy jednak, że każdy materiał (również karton) musi się rozłożyć. Oczywiście, w przypadku bardziej wytrzymałych tworzył, możemy z nich korzystać dłużej, jednak i one trafią raczej w jedno miejsce- na wysypisko śmieci. Lepiej więc aby rozkładał się mniejszy karton niż jego większy odpowiednik.
  4. Mniej miejsca w transporcie. Większe opakowanie w naturalny sposób zabierze zdecydowanie więcej miejsca załadunkowego w samochodzie kuriera. To wpłynie na to, że będzie mógł on zabrać mnie przesyłek. Kulisy transportu przesyłek nie są znane większości klientom, jednak istotnie wpływają na prace kuriera.

Rodzaj opakowania paczki również ma znaczenia

Z pewnością można wskazać więcej aspektów zastosowanie odpowiedniego rozmiaru opakowania. Pamiętajmy również o tym, że nie tylko rozmiar ma znaczenie ale również rodzaj. W interesie każdego jest bowiem to, by jego przesyłka dotarła cała do adresata.

Wiele osób zastanawia się, jak może uzyskać odpowiednie opakowanie. Większość z nas przecież nie przechowuje foliopaków czy kartonów w domu z uwagi na to, że zajmują dużo miejsca. Spróbujmy więc odpowiedzieć na to pytanie.

  1. Kartony można kupić w większości sklepów papierniczych lub przemysłowych. Oferta tych obiektów jest bardzo bogata. Wskazane też będzie zaczerpnięcie informacji w zaprzyjaźnionym sklepie. Może okazać się, że jego pracownicy wyrzucają zbędne zasoby pudełek i będą na tyle mili, że sprezentują nam jedno z nich.
  2. Foliopaki i koperty możemy zamówić w firmie kurierskiej. Wiele z tego typu podmiotów dostarcza takie produkty bez dodatkowej opłaty.
  3. Folie zabezpieczające. Tego typu folie w dowolnej ilości możemy zamówić przez Internet lub kupić w większości sklepów przemysłowych.
  4. Plastikowe kontenery, tuby kartonowe, palety. Są to bardziej specjalistyczne opakowania. Kontenery dostępne są na stronach internetowych oraz w sklepach motoryzacyjnych. Tuby natomiast zakupimy w sklepie papierniczym. Problemem może być paleta. Tu jednak naprzeciw wymaganiom wychodzą firmy kurierskie. W przypadku zwykłych palet mogą oni dostarczyć drewnianą podstawę bez dodatkowych kosztów. EURO palety zwykle są sprzedawane za drobną opłata lub za ich użyczenie pobierana jest kaucja. Jest to związane z większymi kosztami zakupu.

Dodatkowo, warto wspomnieć o tym, że właściwie każdy ze wskazanych produktów jest dostępny na stronach internetowych w bardzo dobrych cenach. Dokonując zamówienia zwróćmy jednak uwagę na to, by w miarę możliwości, produkty były wykonane z materiałów ekologicznych.

Temat pakowania przesyłek jest tak szeroki, że nie sposób wyczerpać go w jednym artykule. Z pewnością pojawi się wiele pytań i wątpliwości. Na każde z nich postarają się odpowiedzieć konsultanci portalu Kuriernet.pl.