Odbiory przesyłek Inpost w sklepach Żabka

Firma InPost już wiele razy nas zaskakiwała. Z jednej strony znane i lubiane maszyny pocztowe, z drugiej modyfikacje zmierzające do tego by unowocześnić świat przesyłek. Wielu klientów zastanawia się co jeszcze można zrobić w tym celu, aby „urozmaicić” obsługę korzystających.

            Klienci firmy InPost wiele razy dawali odczuć, że lubią sobie ułatwiać życie. Firma oczywiście podąża tym trendem i nie sprzeciwia się rosnącej modzie na uproszczenia. Podobne zjawisko można zaobserwować w innych sektorach naszej gospodarki. Przykładem może być sieć małych sklepów Żabka.

Oczywiście, każdy z nas chociaż raz raczył się bardzo rozmaitymi produktami w osiedlowym sklepie. Począwszy od słodyczy, napoje przez alkohole aż po gotowe dania. Również w czasie wprowadzenie na porządku prawnego ograniczeń handlowych w niedziele, sieć Żabka świetnie poradziła sobie z mało korzystnymi regulacjami, robiąc z większości swoich lokali, punkty nadań. Dlaczego zatem nie iść o krok dalej?

Paczkomaty w sklepie? Ale przecież one są takie duże!

            To prawda firma InPost przyzwyczaiła nas do tego, że ich paczkomaty są bardzo duże. Jako ciekawostkę można jedynie wspomnieć, że największy paczkomat w naszym kraju znajduje się w Warszawie na ulicy Pańskiej. Mierzy, bagatela 22 metry i jest w stanie jednorazowo obsłużyć ponad  100 przesyłek. I jak to zmieścić do lokalu sklepowego?

Generalnie byłoby to ciężkie i wymagało licznych zabiegów architektonicznych. Są jednak firmy, które wybrały nieco inną drogę. Z przykład można przywołać chociażby maszyny firmy DPD. Są one małe, kompaktowe i raczej przypominają rozbudowany bankomat, niż urządzenie w którym mieszczą się przesyłki kurierskie.

Współpraca z wieloma firmami handlowymi

            Na blogu portalu Kuriernet.pl pojawił się już artykuł dotyczący szeroko pojętej kolaboracji firm kurierskich z firmami branży handlowej. Mowa tu przede wszystkim o tych podmiotach, które inwestują w sprzedaż internetową. Niezbędnym elementem ich działalności jest sprawna obsługa kurierska.

Jeśli dodać do tego element marketingowy, można uznać, że połączenie jest idealne. Do najbardziej znanych należą połączenie firmy InPost z serwisem Allegro i ich wspólne „dziecko’ w postaci pakietu Smart, Orlen Paczka i serwis Vinted, czy chociażby portal OLX i ich szybkie doręczenie. Produkty te pomimo wielu sceptyków zdobyły rzeszę fanów i odbiorców. Jak widać, takie połączeni działa niemal idealni.

Żabka i InPost historia prawdziwa

            Projekt zakładając połączenie tych dwóch wielkich firm powstał już w 2016 roku. Wtedy też planowano pierwsze wdrożenia do sklepów Żabka i Freshmarket. Sprawa jednak relatywni szybko została porzucona. Kolejno w 2020 roku rozpoczęła się pandemia COVID-19 i firmy skupiały się raczej na tym by utrzymać się na rynku a nie na tym, by wprowadzać innowacje. Obecnie jednak wiele wskazuj na to, że pandemia zwyczajnie stanie się elementem naszego życia, a biznes nie lubi czekać. Właśnie dlatego firmy postanowiły wrócić do planowanych rozwiązań i udało się.

Paczkomaty w Żabkach- jak to będzie?

            Już niebawem w największych miastach naszego kraju pojawią się pierwsze lokale Żabki sygnowane InPostem. Nie powinniśmy liczyć jednak na bardzo duże możliwości w tym zakresie. Należy wskazać jedynie, że lokale jednej z popularniejszych marek sprzedażowych są zwyczajnie małe. Kto z nas nie spotkał się z sytuacją, że chcąc kupić wieczorową porą swój ulubiony sok, musiał niemal przeciskać się między regałami lokalnego sklepu.

Jak zatem wygospodarować miejsce na maszyny pocztowe? Okazuje się, że jest to możliwe. Wprawdzie będą one zdecydowanie mniejsze niż, te które znamy z ulic, jednak bez problemu pomieszczą około 20 przesyłek. Ciekawe jest to, że będzie można z nich zarówno odebrać przesyłkę, jak i ją nadać.

Ważne jest jednak to, że o ile w typowym paczkomacie możemy co do zasady nadać przesyłki w rozmiarach: S, M, L oraz XL, to w nowych maszynach możliwe do umieszczenia będą jedynie gabaryty: S oraz M. Wydaje się to oczywiste, że przemawiają za tym możliwości przestrzenne lokalu.

Jakie zmiany ma nieść za sobą współpraca?

            „Głównie chodzi nam o to by rozmieścić jeszcze więcej maszyn pocztowych. Wielu Klientów miało mieszane uczucia jeśli chodzi o nadawanie czy odbieranie paczek na zewnątrz. Teraz będą mogli to zrobić w lokalu- ciepłym i suchym”- rzecznik prasowy InPost.

Można zatem uznać, że firma znowu wychodzi naprzeciw oczekiwaniom i robi znaczny krok przed konkurencję.

Czy ceny przesyłek nadawanych w Żabkach będą inne?

            Firma InPost nie planuje zmian w cenniku związanych z kontraktem z Żabką. Przeciwnie, podmioty uważają, że napędzi to jeszcze bardziej popularność ich marek oraz popyt na ich usługi.

Czy lokale Żabki będą specjalnie oznaczone? W jakich miejscach w kraju można spodziewać się doposażonych sklepów?

            Generalnie, początkowo, będą to lokale głównie w dużych miastach. Firma prowadzi badania dotyczące tego, gdzie najlepiej wdrażać nowe rozwiązania. W Polsce mamy około 8 tysięcy sklepów Żabki i umieszczenie „na raz” w nich wszystkich automatów byłoby problematyczne. Można się jednak spodziewać, że będą one głównie w miastach wojewódzkich. Co do oznaczenia, firma planuje z czasem rozpocząć pracę nad wspólnym logo. Obecnie jednak będą to oznaczenia bardzo standardowe, bez inwestowania w ogromną kampanię marketingową.

A co na to…Żabka?

            „Cieszymy się, że rozpoczynamy współpracę z tak duża firmą jak InPost. Właściwie było to planowane od lat, jednak różne przeciwności doprowadziły nas do 2022 roku. Mamy nadzieję, że współpraca będzie bardzo dobra a Klienci docenią możliwość załatwienia wielu spraw w jednym miejscu. Warto zauważyć, że pomimo iż lokale Żabek są małe, to jesteśmy w stanie umieścić w nich świetnie zatowarowany sklep, punkt z ciepłymi posiłkami, salonik prasowy a nawet paczkomat.”

Dodatkowym plusem będzie z pewnością ekonomiczna strona biznesu. Oczywistym jest to, że idąc po paczkę skusimy się na przekąskę, ulubiony sok, czy chociażby trunek. To wpłynie na zwiększenie sprzedaży w sklepach Żabka. Ważne jest również to, że produkty zakupione w sklepie (z małymi wyjątkami), możemy od razu przesłać do przyjaciół czy rodziny. Na przykład, jeśli w lokalnym sklepie trafimy na ulubioną kawę naszych rodziców, może ją kupić, zapakować w folię i na miejscu nadać wkładając ją do szuflady paczkomatu.

A jakie są ograniczenia?

            Z pewnością jednym ograniczeniem są gabaryty. Niestety, techniczne kwestie przemawiają za tym, by nadania były zdecydowanie mniejsze. Jeśli więc planujemy wysłać np. damskie buty zimowe w dużym kartonie, musimy wybrać paczkomat poza lokalem Żabka.

Jednak, jeżeli w drodze do domu okaże się, że musimy wysłać ważne dokumenty, które akurat mamy przy sobie, możemy je włożyć do koperty i nadać kupując jednocześnie produkty na obiad. Innym ograniczeniem będzie z pewnością czas.

Przywykliśmy, że możemy odebrać lub nadać naszą przesyłkę właściwie kiedy chcemy- jadąc do pracy, wracając z niej, idąc na wieczorny spacer z psem czy chociażby wracając w nocy do domu z parapetówki. Nadania w Żabkach będą oczywiście ograniczone czasem otwarcia lokalu. Większość z nich obsługuje swoich Klientów do późnych godzin nocnych- 23, czasem 24.

Oznacza to, że mamy bardzo duży przedział czasowy by skutecznie nadać lub odebrać przesyłkę. Pamiętajmy również o tym, że za sprawą małych rozmiarów maszyny, nie będzie ona mogła pomieścić dużej liczby nadań. Może się zatem zdarzyć, że chcąc skorzystać z określonej maszyny, będzie ona pełna.

Jak firmy widzą swoja przyszłość?

            Oba podmioty bardzo entuzjastycznie podchodzą do budowania relacji. Uważają, że to nie tylko nowość na rynku ale również krok milowy w rozwoju swojego biznesu. Zgodzie z zapowiedziami, planują one w ciągu pierwszego roku współpracy około 20% wzrost sprzedaży produktów w sieci stacjonarnej oraz 13% wzrost liczby przesyłek. Ma to być także ukłon w kierunku rynku e- commerce, który w ostatnim czasie bardzo dobrze się rozwija.

            Portal Kuriernet.pl wiele razy już wspominał, że entuzjastycznie podchodzi do tematy związanej z rozwojem partnerów biznesowych. Cieszymy się, że nie ograniczają się oni jedynie do utartych schematów ale poszukują nowych rozwiązań biznesowych. Podobną drogę proponujemy również naszym Klientom. Żeby ich zachęcić i przekonać, że warto, każda osoba, która zarejestruje swoje konto na naszym portalu, otrzyma na same początek bardzo atrakcyjny rabat.

About the author

Łukasz Domagała

Z branżą kurierską jestem związany już ponad 12 lat.
Współtworzę serwis Kuriernet.pl realizując tam swoją pasję i zamiłowania.
Skontaktuj się ze mną wysyłając wiadomość na : biuro@kuriernet.pl

View all posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *