Doręczenie paczki przez kuriera

Czego kurier nie musi robić, a klienci tego oczekują

Odbierając od Was telefony na naszej Infolinii często spotykamy się z różnego rodzaju oczekiwaniami wobec kurierów. Część z Was jest zdenerwowana, podirytowana że kurier nie postąpił w taki sposób jak byście tego oczekiwali. Poniżej przedstawimy fakty i rozwiejemy mity na temat tego co kurier nie musi robić, a co by oczekiwali klienci.

Być może kiedyś powstanie firma kurierska, która będzie ideałem. Na pewno wszystkie firmy kurierskie obecne w naszej ofercie jak kurier DPD, czy kurier DHL chcą dążyć do tego ideału. Po drugiej stronie barykady jest jednak cena usługi, która powinna być w miarę możliwości niska i akceptowalna przez Odbiorców. Ten rozdźwięk powoduje, że pomimo oczekiwań klientów, kurierzy nie świadczą niektórych usług, których oczekują nadawcy i odbiorcy paczek.

Opcje dodatkowe, a idealna dostawa paczki kurierem

Obecnie każda firma kurierska oprócz szeregu udogodnień, które oferuje w podstawowej cenie usługi, ma również dostępny szereg opcji dodatkowych. Niestety zazwyczaj są one dodatkowo płatne i dlatego nie zawsze są wybierane przez klientów. Do podstawowych opcji dodatkowych należy przede wszystkim dodatkowe ubezpieczenie paczki lub opcja pobrania należności. Do mniej popularnych opcji dodatkowych można zaliczyć:

  • dostawę paczki wieczorem
  • dostawę paczki w wyznaczonym wąskim przedziale czasowym
  • obowiązkowy kontakt telefoniczny przez odbiorem lud dostawą paczki
  • wniesienie ciężkiej paczki
  • przeadresowanie przesyłki
  • magazynowanie paczki na magazynie kuriera
  • dostawa w sobotę lub niedzielę

Wszystkie opcje dodatkowe dostawy mają za zadanie sprawić, aby usługa kurierska była jak najbardziej dostosowana do oczekiwań nadawcy czy odbiorcy paczki. Niestety usługi te są zazwyczaj dodatkowo płatne.

Kurier – usługi podstawowe dostawy

Podstawowym zadaniem kuriera jest odbiór i doręczenie paczki.

W ramach tej usługi kurier ma obowiązek:

  • podjechać pod wskazane miejsce nadania
  • paczki do 30 kg ( 31,5 kg dla kurierów DPD oraz DHL) muszą zostać odebranie w systemie door-to-door.
  • oczekiwać na odbiór lub dostawę do 10 minut
  • pobrać należność za przesyłkę pobraniową

Telefon od kuriera przez podjazdem

Czas rozwiać ten mit. W usłudze podstawowej kurier nie ma obowiązku kontaktować się z nadawcą czy odbiorcą paczki przed podjazdem. Nie oznacza to, że kurierzy tego nie robią. Nie leży to jednak w ich obowiązku i nie można mieć pretensji czy składać reklamacji na fakt, że takiego kontaktu nie było.

W powyższej sytuacji są dwa rozwiązania:

  • samodzielny kontakt do kuriera – w większości przypadków firmy kurierskie umożliwiają kontakt to kuriera przez infolinię przewoźnika. W przypadku kuriera DPD możecie samodzielnie uzyskać numer telefonu korzystając z aplikacji przewoźnika.
  • wykupienie opcji dodatkowej kontaktu kuriera. Opcja ta nie jest niestyty dostępna u wszystkich przewoźników. Taka opcję można wybrać np. dla kuriera DHL – znajdziecie ją w cenniku DHL pod nazwą PDI

Dostawa paczki do rąk własnych (door-to-door)

Dostawa paczki do rąk własnych to najczęstszy mit, który pojawia się w rozmowach i skargach. Zgodnie z regulaminem firm przewozowych dostawa paczki musi nastąpić do lokalizacji wskazanej na liście przewozowym. Osoba kontaktowa tam wskazana jest tylko informacją dodatkową ułatwiającą dostawę.

Nawiązując do powyższego kurier może wręczyć paczkę każdemu, kto znajduje się pod adresem wskazanym na liście przewozowym. Nie ma obowiązku legitymowania osoby odbierającej paczkę.

Oczywiście niektóre firmy kurierskie rozwiązały ten problem oferując klientom opcję dodatkową doręczenia do rąk własnych. Taką usługę pozisda między innymi kurier UPS.

Wniesienie paczki przez kuriera

Kurier ma obowiązek dostarczyć paczkę pod drzwi tylko w przypadku kiedy waga paczki nie przekracza 32 kg. W tej sytuacji usługa jest realizowana w tak zwanym standardzie door-to-door czyli odbiór spod drzwi i dostawa pod drzwi. W przypadku cięższych paczek kurier ma obowiązek jedynie zdjąć paczkę z samochodu kurierskiego. Następnie Odbiorca jest już odpowiedzialny za przetransportowanie paczki dalej.

Kurier ma obowiązek przyjazdu o określonej godzinie

Nic bardziej mylnego. W standardowej usłudze paczki doręczane i odbierane są w godzinach pracy kuriera czyli zazwyczaj od 8 do 16 w dni robocze. Co prawda podczas składania zlecenia można wybrać zakres godzinowy podjazdu kuriera. Musimy tylko mieć świadomość, że w tym samym czasie do kuriera może wpłynąć tak duża liczba odbiorów, że nie będzie w stanie zrealizować wszystkich w wyznaczonym okienku czasowym. Kurierzy nie mają obowiązku zawiadamiać nadawcy, że nie będą w stanie odebrać paczki w tym czasie.

Weryfikacja paczki przy odbiorze

Wielu klientów wini kuriera za fakt, że odebrali od nich paczki, które później zostały zweryfikowane na magazynie. W związku z tym klienci zostali obciążeni jakąś dodatkową opłatą np. za transport paczki niestandardowej.

Obalamy ten mit! Kurier ma obowiązek odbioru paczki od Nadawcy. Nie może jej odebrać jedynie w przypadku, gdy paczka zagrażała by bezpieczeństwu innych paczek w transporcie. Kurier nie mierzy i nie waży paczki. Nie ma też wglądu do danych zadeklarowanych przez nadawcę w momencie składania zlecenia.

Paczki weryfikowane są dopiero na magazynie przewoźnika. Tam sprawdzana jest waga i wymiary paczki. Porównuje się je z danymi zadeklarowanymi przez nadawcę.

Nie wincie więc kurierów, że przez ich niekompetencję musicie dopłacać do paczek. Nie mają narzędzi, ani obowiązku, aby przeprowadzić taką weryfikację na miejscu.

Światełko w tunelu przesyłek kurierskich

Na szczęście, brak obowiązku nie oznacza, że takie czynności się nie odbywają. Kurierzy często kontaktują się z nadawcami i odbiorcami paczek. Prawidłowe doręczenie paczki leży również w interesie kuriera. Jest on rozliczany z wykonanych doręczeń i skuteczności.

Musimy jednak mieć na uwadze, że złożenie reklamacji na sytuację, która nie należy do obowiązku kuriera zazwyczaj jest nieskuteczna.

About the author

Łukasz Domagała

Z branżą kurierską jestem związany już ponad 12 lat.
Współtworzę serwis Kuriernet.pl realizując tam swoją pasję i zamiłowania.
Skontaktuj się ze mną wysyłając wiadomość na : biuro@kuriernet.pl

View all posts

7 komentarzy

  • Ogólnie nie warto korzystać z kurierów, bo jest to najgorsza forma dostawy. Nawet po lekką paczkę 1kg muszę zejść na dół, a paczki często bez mojej wiedzy czy zgody lądują u sąsiadów.
    Lepiej korzystać z paczkomatów, paczki w ruchu, a nawet poczty polskiej!

  • Witam, ostatnio dość często korzystam z dostaw przez kuriera i tylko DPD nie wchodzi a innym jakoś nie sprawia trudności zadzwonić domofonem i dostarczyć przesyłkę a tym bardziej że np. starsza osoba nie poleci z 3 piętra bo kurier tak ma, w końcu po to się płaci kuriera. Pozdrawiam

  • „Dostawa paczki do rąk własnych to najczęstszy mit,” To jest chore i powinno być zakazane firmą kurierskim ,jak moja paczka może być dana obojętnie jakiej osobie w budynku. Jeżeli ja zamawiam ich psim obowiązkiem jest dostarczenie przesyłki do moich rąk nie jednemu z 20 moich sąsiadów a przedewszystkim jakie są szanse że przesyłka do moich rąk trafi a nie do lombardu jak sąsiad będzie potrzebował na wódkę. Według tego co piszesz w tych wypocinach to równie dobrze może paczkę zostawić przed drzwiami w końcu dostarczył pod adres a adresat jest nieważny.

  • A mnie ostatnio kurier oszukał (nie pierwszy raz, wiec wydaje mi się, że nie jest to nowość). Kurier 48 z Poczty Polskiej wprowadził w systemie informację, że nie zastał odbiorcy i paczka będzie do odbioru z Urzędu Pocztowego od dnia następnego. Pracuję zdalnie i byłem cały dzień na miejscu. Nie było żadnego dzwonka domofonem ani do drzwi, żadnego telefonu. Czy autor artykułu ma broń na tego typy kurierów-oszustów? Mogę złożyć reklamację, na którą muszą odpowiedzieć… do 30 dni. I co mi po reklamacji? Pogrożą kurierowi palcem? Jeśli faktycznie po 30 dniach ktoś będzie w stanie udowodnić, że faktycznie go nie było. A na pewno będą go chronić, uznając, że to mnie nie było. Czy konsument może w ogóle w jakikolwiek sposób z tym walczyć? Czy monitoring może być pomocny? I czy można od razu założyć sprawę w sądzie, żeby skorzystać z tego nagrania z monitoringu? Takich kurierów-cwaniaków chciałbym ukarać za to, że nie wyrobią się czasowo i kłamią w protokołach, żeby o danej godzinie skończyć pracę. A ja płacę za kuriera i muszę po paczkę iść sam na pocztę…

    • Miałam taką sytuację właśnie dziś, dzień i dwa dni po Wielkanocy. Rażące jest to, że kurier DPD dwukrotnie wywinął mi taki numer, mimo że w uwagach napisałam (robię tak zawsze) domofon może nie działać, proszę o telefon. Nigdy nie zdarzyło mi się nic takiego, przesyłki zawsze docierały na czas i na miejsce, a tu taki niefart.

  • Kurierzy dpd to wyjątkowi aroganci. My jesteśmy dla nich a nie odwrotnie. Po co korzystać z ich usług? Nie widzę żadnego powodu.

  • Ale bełkot. A może jakaś podstawa prawna? Co mam powiedzieć kurierowi? Że ma obowiązek, bo na blogu przeczytałem?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *