Opłata za opakowania wprowadzane na rynek niemiecki

Opłata za opakowania wprowadzane na rynek niemiecki

Paczki do Niemiec to wciąż jeden z najpopularniejszych zagranicznych kierunków , do którego wysyłane są przesyłki kurierskie. Wynika to ze współpracy gospodarczej z naszymi zachodnimi sąsiadami (np. handlem detalicznym przez Internet), ale również z liczną polonią zamieszkującą na terenie Niemiec.

Czym jest VERPACKG?

Verpackungsgesetz to nowa ustawa niemiecka, która weszła w życie w styczniu 2019 roku. W dużym skrócie reguluje ona rynek opakowań ( odpadów) wprowadzanych na rynek niemiecki i określa również opłaty związane z produkcją i dystrybucją określonych typów i ilości opakowań produktów. Ustawa oprócz zwykłych celów rejestracyjnych i statystycznych ma tez zadanie:

  • wsparcia recyklingu produktów opakowaniowych,
  • zmniejszenia ich ilości w obrocie,
  • wspieranie zwiększenia roli opakowań łatwych w przetworzeniu w ogólnych obrocie makulatury i tworzyw sztucznych.

Czego w skrócie ta ustawa wymaga od przedsiębiorców?

  1. Rejestracja w LUCID – każdy przedsiębiorca, który chce sprzedawać swoje produkty na teren Niemiec, powinien zarejestrować się w systemie. Dotyczy ona systemu opakowań. Rejestracja jest bezpłatna, a cała baza powszechnie dostępna.
  2. Deklarowana masa opakowań – w systemie będziesz musiał zadeklarować, jak dużo opakowań wprowadzisz rynek. Na tej podstawie zostanie naliczona roczna opłata recyklingowa.
  3. Podpisać umowę z organizacją odzysku w Niemczech

Kogo dotyczą regulacje wynikające z VerpackG?

Zobowiązane do wypełniania obowiązków opakowaniowych są podmioty wprowadzające jako pierwsze produkty na rynek niemiecki (niem. Erstinverkehrbringer), nawet jeśli ich siedziba znajduje się poza granicami Niemiec.

Decydujące znaczenie ma odpowiedzialność za produkt w momencie przekroczenia granicy, która uznawana jest za fakt wprowadzenia produktu do obrotu w Niemczech.

Sprawdź jak tanio wyślesz paczkę z Kuriernet.pl

Paczki do Niemiec już od 47,44 zł brutto

Inaczej rzecz się ma w przypadku  private label. Jeżeli podmiot polski produkuje na  zlecenie niemieckich podmiotów pod ich marką własną znaczenie będzie miała fakt, czy widnieje on na etykiecie. Jeżeli na opakowaniu produktu są oznaczenia, że produkt został stworzony i wyprodukowany w Polsce – eksporter podlega pod zapisy nowej ustawy

Przesyłki do Niemiec – na co uważać?

Jeżeli wysyłasz do Niemiec paczki w celach komercyjnych ( kartony, koperty, foliopaki, palety) jesteś zobowiązany do rejestracji w nowym systemie. Za złamanie nakazu rejestracji grozi kara do 100 000 EUR. Dodatkowo możecie zostać ukarani za wprowadzenie na rynek niemiecki niezarejestrowanych opakowań. Kara może wynieść nawet 200 000 EUR.

Uwaga – jeżeli na niezgodnych z prawem działaniach złapie cię konkurencja – może domagać się rekompensaty na jej rzecz w wysokości nawet 5000 EUR.

Jakie opakowania wymagają zgłoszenia w LUCID?

Rejestracji w LUCID muszą dokonać podmioty wprowadzające do obrotu opakowania trafiające do prywatnych odbiorców końcowych. Przy czym produkty nie muszą bezpośrednio trafiać do prywatnego odbiorcy końcowego, chodzi raczej o fakt, czy trafiają do gospodarstw domowych docelowo, w ostatnim etapie dystrybucji. Informacje, czy dane opakowanie wymaga rejestracji można znaleźć w katalogu dostępnym na niemieckij stronie internetowe.

Katalog ten stanowi oficjalną klasyfikację opakowań i dzieli je na te, które wymagają zgłoszenia w LUCID, bądź nie wymagają. W każdym przypadku należy w pierwszej kolejności sprawdzić, jak klasyfikowane są opakowania dla danej grupy produktów. Katalog dostępny jest wyłącznie w języku niemieckim.

Kiedy nie wymagana jest rejestracja w LUCID?

W przypadku opakowań zaklasyfikowanych jako nie trafiające do prywatnych odbiorców końcowych, czyli opakowań B2B należy ustalić z niemieckim partnerem, czy mają Państwo zobowiązania wobec nich. Często podmioty gospodarcze, do których trafiają tego typu opakowania posiadają umowę na odbiór opakowań. W takim przypadku nie wymagane jest dodatkowe zgłoszenie i zdublowanie opłat recyklingowych.

Sprawdź koszt transportu swojej palety

Paleta kurierska do 400 kg już od 140,65 zł brutto
( Oferta dla firm z uwzględnieniem płatności przez konto Skarbonka – zapytaj naszego konsultanta)

Prowadzisz sprzedaż internetową do Niemiec – zadbaj o rejestrację w LUCID

Jeżeli prowadzisz firmę, a Twoje produkty będziesz sprzedawał za pomocą Internetu w Niemczech, niezwłocznie się zarejestruj. Następnie wysyłaj przesyłki do Niemiec wyłącznie w zarejestrowanych opakowaniach, na które będziesz miał pozwolenie. Pamiętaj, że prowadzenie działalności na terenie Polski nie zwalnia Cię z obowiązku rejestracji w LUCID i opłaty recyklingowej za opakowania wprowadzone na rynek niemiecki.

Jeżeli zarejestrujesz się w bazie i przedstawisz oszacowane liczby opakowań, wprowadzane na rynek niemiecki, to praktycznie zakończysz swoje działania związane z Verpackungsgesetz. Bez problemów możesz już zamówić kuriera i zarabiać na swoich produktach!

About the author

Łukasz Domagała

Z branżą kurierską jestem związany już ponad 12 lat.
Współtworzę serwis Kuriernet.pl realizując tam swoją pasję i zamiłowania.
Skontaktuj się ze mną wysyłając wiadomość na : biuro@kuriernet.pl

View all posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *