ekologia w branzy kurierskiej

Ekologia w branży kurierskiej

Czas pandemii koronawirusa w znacznym stopniu wpłynął na nasze życie. Z jednej strony doceniliśmy rzeczywistość, która towarzyszyła nam przed marcem 2020 roku, z drugiej bardziej poważnie spojrzeliśmy na problemy o których wiedzieliśmy od dłuższego czasu ale ignorowaliśmy je.

Jednym z takich zagadnień jest szeroko pojęta ekologia. Media stale publikują nowe filmy i informacje wskazujące na to, że jeśli nadal będziemy tak odważnie podchodzić do destrukcji środowiska to możemy stać się prowodyrami własnej klęski.

Ma to swoich zwolenników i przeciwników. Niezależnie jednak od ideologii i koncepcji ekologicznej raczej wszyscy zgodzą się z faktem, że świeże powietrze, zielona trawa i zdrowe zwierzęta to postulat o który warto zawalczyć.

Branża kurierska a ekologia

Spośród wielu gałęzi gospodarki, które przekazują nam informację na temat zmiany swojej polityki na bardziej ekologiczną na uwagę zasługują firmy kurierskie. Gros klientów z pewnością zastanawia się jak przedsiębiorstwa transportowe mogą wpływać na poprawienie jakości powietrza czy czystość planety.

Po pierwsze są to firmy, które w głównej mierze do swojego funkcjonowania potrzebują pojazdów. Oczywistym jest, że są one nabywane w taki sposób by ograniczyć znaczenie koszty eksploatacji. Biorąc to pod uwagę oraz liczbę przejeżdżanych kilometrów, najlepszym rozwiązaniem były samochody z silnikiem diesla. Przemawiały za tym różne argumenty, takie jak: niskie spalanie, większa dostępność na rynku wtórym oraz ogólna dostępność części zamiennych na rynku wtórym. Niestety, polityka Unii Europejskiej idzie w tym kierunku, że niebawem nie będzie możliwe przemieszczanie się dieslami po centrum największych miast w naszym kraju.

Po drugie, od dłuższego czasu firmy namawiają swoich klientów do tego by inwestowały w opakowania wielokrotnego użycia. Co to oznacza? W praktyce specjalną konstrukcję kartonu lub koperty, która pozwala na to by po odpowiednim ich otworzeniu możliwe było jego ponowne zaklejenie.

Innym postulatem jest to by kartony które nie są możliwe do użycia, wykorzystać jako wypełniacze do kolejnych przesyłek. W końcu, co wymaga pewnych wdrożeń technologicznych, rynek zmierza w tym kierunku by etykiety adresowe oraz listy przewozowe nie były drukowane, a funkcjonowały w formie elektronicznej.

A co z praktyką? Ekologia w branży kurierskiej

Jak pokazuje życie od teorii do praktyki zwykle dzieli nas bardzo daleka i wyboista droga, zwłaszcza jeśli jest to związane z dużymi nakładami finansowymi. Ekologia w branży kurierskiej jest idealnym przykładem nie tyle zmian, co totalnej rewolucji. Dobrym znakiem transformacji jest to, że odbywa się ona na naszych oczach.

Chcąc wskazać kilka przykładów należy wskazać między innymi:

Zmiana dokumentacji przewozowej na elektroniczną.

Od jakiegoś czasu firma InPost wprowadziła takie rozwiązanie do swoich paczkomatów. Postanowiono, że zmiany należy wprowadzać dynamicznie i przedsiębiorstwo poinformowało swoich klientów o tym, że od określonej daty całkowicie wyłącza możliwość generowania i drukowania listów przewozowych i innej dokumentacji transportowej.

Z informacji na licznych forach wynika, że nie obyło się bez usterek oraz negatywnych opinii ale w końcowym efekcie wszystko działa poprawnie i klienci są zadowoleni a papier dotychczas wykorzystywany do wydruków spoczywa w opakowaniu.

Opakowania wielokrotnego użycia.

To rozwiązanie stało się dużym wyzywaniem technologicznym. 90% z adresatów odbierając przesyłkę doprowadza karton do całkowitej destrukcji. Raczej nie zwracamy uwagi na aby jakaś jego część nadawała się do kolejnego użycia. Jeśli natomiast potrzebujemy odesłać przesyłkę to wybieramy się na pocztę po nowy karton lub do zaprzyjaźnionego sklepu w poszukiwaniu idealnego pudełka.

Pierwszymi na rynku firmami wprowadzającymi przesyłki umieszczone w paczkach nadających się do wtórnego zapakowania były podmioty branży odzieżowej, które oferowały produkty głównie w internecie. Kolejno, za nimi podążały inne przedsiębiorstwa a nawet firmy kurierskie. Dostarczając koperty klientom proponowały one ponowne ich użycie w sytuacji kiedy należy je jednie podpisać i odesłać.

Początki nie były łatwe. Klienci protestowali, że otwarta koperta to przecież śmieć i będzie ich to stawiało w negatywnym świetle jeśli tak zwrócą ważne dokumenty. Z czasem jednak okazało się, że takie zachowanie jest popularne i wcale nie kojarzy się z obniżeniem jakości czy brakiem szacunku. Teraz sami pytają o to czy mamy w planach wdrożenie podobnych rozwiązań”

„Pierwsza wizyta kuriera proponującego mi takie rozwiązanie była zaskoczeniem. Nie podobało mi się to, że muszę delikatnie otwierać kopertę a następnie zaklejać ją taśmą. Nie miało to nic wspólnego z estetyką. Po pewnym czasie, kiedy zostało to rozwiązanie unowocześnione, okazało się, że to świetne rozwiązanie”

Bardziej ekologiczne pojazdy firm kurierskich

To rozwiązanie wydaje się być najcięższym do realizacji z uwagi na duży zakres budżetowy. Nowe samochody to wydatek nawet stu tysięcy złotych a zakup popularnych diesli i to na rynku wtórnym zwraca się w kilka miesięcy i nie obciąża portfela.

Firmy kurierskie musiały jednak przejść (chociaż częściowo) elektryczną rewolucje z uwagi na nowe regulacje prawne związane z dostępem do największych miast. Są to ich główne rynki działania i zastój wywołany technologią może kosztować kurierów utratę klientów a co za tym idzie pieniędzy.

Koniecznym rozwiązaniem okazało się kupno pojazdów z napędem hybrydowym. Jedną z pierwszych firm, która postawiła na tego typu technologię jest DHL. Firma, która jest właściwie marką samą w sobie na całym świcie zdecydowała o nabyciu kilkudziesięciu pojazdów z napędem alternatywnym. Początkowo będą one obsługiwać głównie dostawy lokalne (miejskie). Do 2060 roku, planuje się całkowita wymianę floty na elektryczną. Proces ten wymaga czasu głownie ze względu na powolny rozwój technologii w zakres transportu ciężarowego.

Kurierzy rowerowi napędzają kurierską eko rewolucję

To rozwiązaniem stało się idealne w czasie pandemii. Wiele firm, które dotychczas przemieszczały się głównie pojazdami, rozszerzyło swoje usługi na świadczone za pomocą rowerów. Przemawia za tym głównie szybkość i możliwość omijania korków. Nadto produkcja przez rower spalin jest równa zeru. Jedną z najbardziej popularnych firm tego typu jest Kurier express.

Łączenie przesyłek kurierskich

To rozwiązanie jest charakterystyczne głównie dla nadań z popularnego serwisu zakupowego. Wymaga bardzo dobrej integracji programów i dobrej współpracy między ludźmi.

W praktyce polega na tym, że jeśli w krótkim czasie jedna osoba zamawia wiele przedmiotów od różnych dostawców i mają być one doręczone pod jeden adres, to są one przetrzymywane w magazynie zbiorczym przez jakiś czas do momentu aż ostatnia z nich nie dotrze.

Następnie, kurier dostarcza je wszystkie dojeżdżając do adresata tylko raz. Jest to bardzo dobre rozwiązanie i sprawdza się idealnie jeśli czas dostawy jest dłuższy niż jeden, dwa dni.

Optymalizacja dostaw poprzez użycie palet kurierskich

Wiele firm kurierskich namawia swoich klientów by zamiast pakowania przesyłek w kartony wykorzystywali palety. Idealnym przykładem mogą być opony. Umieszczenie ich w kartonach wymaga dużej ilości papierowego tworzywa. Paleta wymaga jedynie czarnej folii, którą można powtórnie użyć.

Dlaczego palety? Przede wszystkim z uwag na to, że można je użyć kolejny raz. Nawet jeżeli drewniana podstawa zostanie naruszona, można ją naprawić. Jak wspomniano firmy starają się przekonać klientów do tej formy wysyłania towarów, który kojarzy się głównie z przemysłem.

Argumentem przemawiającym za ma być głównie atrakcyjna cena tej usługi zwłaszcza realizowanej poprzez brokerów kurierskich jak Kuriernet.pl.

Paczkomaty

To rozwiązanie cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem i sympatią. Dzięki maszynom pocztowym odbiór przesyłki może nastąpić o dowolnej godzinie. Przemawiają za tym względy praktyczne ale także ekologiczne. Nie jest konieczne aby kurier dojeżdżał do każdego z adresatów. Wystarczy jedynie, że pracownik umieści przesyłkę w maszynie i oznaczy ten fakt w systemie.

Ten sposób świadczenie usług zastosowało już wiele firm, jak np. InPost czy Amazon. Rozmaite media stale nas informują o poszerzeniu zakresu podmiotów, które planują działalność w tym kierunku.

Powyżej wskazane rozwiązania to jedynie przykłady tego w jaki sposób branża kurierska wspiera działania mające na celu chociaż częściowo uchronić naszą planetę przed istotnymi problemami. Jest to ważne ponieważ świat w którym żyjemy jest obecnie jedynym możliwym. Warto zatem zadbać o to by jego jakość była na możliwie wysokim poziomie. 

About the author

Karol Makieła

Menedżer marketingu internetowego i e-commerce. Branża kurierska nie ma dla mnie tajemnic. Z przyjemnością dzielę się swoja wiedzą i doświadczeniem z użytkownikami serwisu Kuriernet.pl

View all posts

1 Comment

  • Panie Karolu,
    Czyw w związku z researchem jaki pan zrobił może pan polecić firmę kurierską, która spełnia najwięcej wymogów i jest najbardziej pro – środowiskowa ? Kilka razy pojawia się Inpost, czy z pana danych wynika, że właśnie oni są pod tym względem najbardziej na czasie ? Chodzi mi szczególnie o firmę redukującą a nie offsetującą CO2 chociaż wiedza o wszystkich byłaby pomocna. Z góry dziękuje i czekam na pomoc 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *