transport paczek kurierem

Transport morski paczek kurierskich

Kiedy w latach 90 transport lotniczy stawał się coraz bardziej popularny, uznano, że jest on najbezpieczniejszym na Świecie. Podczas kiedy na ziemi może stać się właściwie wszystko, samolot leci ponad tym.

Z czasem także latające maszyny zaczęto angażować w transport towarów. W prawdzie, takie wykorzystanie było znane już wcześniej ale głównie w aspekcie transportu wojskowego. Wszystko co dobre ma swoje wady. Tak też było z lotnictwem.

Transport paczek statkiem

Niemal idealny sposób przemieszania się na znaczne odległości, naznaczony upływem czasu zaczął stopniowo zawodzić. Liczne awarie, wypadki aż w końcu możliwość naruszenie niezłomnej technologii dłonią człowieka spowodowały, że zaczęto szukać alternatyw.

            Od lat bardzo ważnym środkiem transportu były statki. Większość pewnie doskonale pamięta opowieści osadzone w XVI a nawet XV wieku, w których fracht morski odgrywał kluczowe znaczenie. Nawet ekranizacja popularnego Titanica wskazuje na to, że poza pięknym zapleczem dla ludzi, miał on też funkcje transportową.

Sława transportu morskiego przedstawia się za pomocą wyraźnej sinusoidy.

Kiedy jedynym sposobem przewozu towarów był statek pokonujący morza i oceany nie zastanawiano się nad zmianami. Przeciwnie, pracowano nad udoskonaleniem technologii i rozwinięciu zasięgu.

Popularność żeglugi morskiej spowodowała jednak pojawienie się tzw. wodnej przestępczości- piractwa. To dało skutek w postaci ograniczenia a nawet wykluczenia kursów w określone rejony. Odpowiedzią na to było patrolowanie wód przez władze, ugody z piratami i wiele innych.

Obecnie transport morski odgrywa kluczowe znaczenie na mapie gospodarki każdego państwa.

Mimo bardzo dobrze rozwiniętej motoryzacji i wspomnianego lotnictwa, przerzucenie wszelkich zleceń byłoby nie możliwe i wywołałoby paraliż. Z perspektywy standardowego nadawcy czy adresata z pewnością nie zdajemy sobie sprawy, że wiele produktów z których korzystamy na co dzień, przebyło długą drogę morską.

Co transportuje się najczęściej statkiem?

            Omawiając kwestie możliwości transportowych warto odnieść się do cech transportu morskiego. Jedną z nich jest długotrwałość. Oczywiście, bywa tak, że podroż statku trwa kilka godzin, jednak w większości przypadków okres ten liczony się w dniach a nawet tygodniach. Inny aspektem są warunki jakie mu towarzyszą.

Nikogo nie zaskoczy z pewnością zasolenie powierza i powszechna wilgoć. Jest to również transport, który odznacza się możliwość przewozu bardzo dużych gabarytów i względnym bezpieczeństwem. Odnosząc się do wskazanej charakterystyki, można uznać, że transportować można właściwie wszystko. A co z towarami, które szybko się psują?

Tu również nie ma problemu. Jeśli tego typu przedmioty są odpowiednio zakonserwowane, bez problemu mogą być transportowane statkiem.

Biorąc pod uwagę statystki, okazuje się, że najwięcej transportowanych przedmiotów to produkty spożywcze.

Przemawia za tym cena oraz dogodne usytuowanie portów w państwa z których importuje się towar. Poza nimi ważną rolę odgrywają szeroko pojęte materiały z których kolejno w Chinach, Stanach Zjednoczonych i Europie szyte są głównie ubrania.

Coraz rzadziej w morską podróż wysyła się zwierzęta.

Dzieje się tak głównie za sprawą konieczności zapewnienia im opieki i wyżywienia. Poza stricte przemysłowym zastosowaniem, fracht morski służy także do celów osobistych. Popularnym jest, że gdy osoba dotychczas mieszkająca w Stanach Zjednoczonych, chce  zmienić swoje miejsce zamieszkania np. na Europę, wynajmuje kontenery i transportuje nimi swój majątek- meble, ubrania, samochody.

Należy wspomnieć także o znacznej niszy na tym rynku, jakim jest transport osoby. Niegdyś ta forma podróżowania była bardzo popularna, obecnie jednak sprowadza się stricte do turystycznej formy i ma aspekt sezonowy.

Jakie są zalety a jakie wady transportu morskiego?

            Każdy rodzaj transportu ma swoje pozytywne i negatywne strony. Drogowy pociąga za sobą niebezpieczeństwo wypadku i spore koszty, samolotowy nie pozwala na przewóz wielu produktów. Z drugiej strony natomiast podróż kilkaset metrów nad ziemią jest bardzo szybka a samochodem można dotrzeć prawie wszędzie.

Co przemawia na korzyść statków?

Jedną z cech jest długotrwałość inwestycji. Z punktu widzenia przewoźnika, zakup własnego transportowca lub korzystanie z usług innej firmy nie jest tanie. Poza tym wymaga zaangażowania dużej liczby ludzi oraz również innego rodzaju transportu- towar z portu należy dostarczyć do hali, fabryk itp. Pozytywem jest z pewnością względne bezpieczeństwo oraz to, że może on dotyczyć towarów o znacznym gabarycie.

Firmy świadczące usługi w zakresie transportu morskiego

            Z upływem czasu oraz rozpowszechnieniem się transportu morskiego coraz więcej firm kurierskich zaczęło angażować się w tego typu usługi. Dla wielu z nas jest to tematyka mało znana, ponieważ nie korzystam osobiście z tych produktów. Jednak dla znacznej liczby firm handlowych to codzienność. Firma KurierNet.pl współpracuje z kilkoma firmami, które w swojej ofercie posiadają transport morski.

1. Hellmann- właściwie ciężko ten podmiot nazywać firmą transportową czy kurierską. To znaczne uproszczenie. Powinno się o nich raczej mówić w kategoriach podmiotu logistycznego. Obsługują w bardzo dużym zakresie transport morski głównie dużych przesyłek.

2. DHL– kto z nas kupując kosmetyki czy ubrania w sklepie internetowym nie spotkał się z logiem tej firmy. Również ona dostarcza swoim Klientom rozwiązania w zakresie frachtu morskiego.

3. DPD– podobnie jak DHL, ta firma jest powszechnie znana. Poza obsługą prostych, codziennych zleceń kurierskich specjalizują się również w wyspecjalizowanej logistyce kolejowej, modalnej oraz morskiej.

4. FedEx– to kolejne przedsiębiorstwo transportowe, które w zakresie swoich szeroko pojętych usług logistycznych, zapewnia także obsługę morską. Firma jednak świadczy tego typu usługi jednie na rzecz firm z którymi ma podpisane kontrakty.

5. GLS– jedna z pierwszych firm, która poza granicami naszego kraju, przy współpracy z lokalnymi podmiotami, zapewniała doręczenie docelowe do adresata. Po dotarciu statku do portu, Klient nie musiał samodzielnie odbierać ładunku- był on mu doręczany.

Rodzaje transportu morskiego

1. Kabotażowy: obejmuje on wszystkie porty danego państwa. Istotny jest dla terytorium charakteryzującego się bardzo długą linią brzegową, gdzie transport morski używany jest jako wewnętrzny. Dotyczy głównie Chin i USA.

2. Liniowy: obejmuje transport z portu do portu „po linii prostej”. Wyjątkowo istotny w przypadku regularnego nadawania przesyłek.

3. Trampowy: jest zdecydowanie odwrotnością liniowego. Dotyczy transportów incydentalnych stanowiących alternatywę głównie dla pojazdów. Jest wykorzystywany przy bardzo dużych ładunkach i głównie wtedy, kiedy standardowe sposoby zawiodą.

Słownik pojęć charakterystycznych dla transportu morskiego

AMS – termin używany przy eksporcie do USA. Jest to elektroniczny system przekazywania i weryfikacji danych dotyczących ładunku transportowanych na wspomnianym kierunku.

BAF – to korekta paliwowa, równoważący wahania cen paliwa na rynku.

DGD z– to deklaracja załadowcy określająca specyfikę towaru niebezpiecznego zwykle dostarczana spedytorowi z MSDS (Material Safety Data Sheet).

CAF tzw. Currency Adjustment Factor – to zmienny dodatek walutow, równoważący wahania kursu walut na rynku

Cut off – ostateczny termin dostarczenia towaru do wskazanego przez armatora portu, gdzie ma dojść do załadunku.

FCL z ang. Full Container Load – przesyłka pełnokontenerowa.

FLAT – kontener typu flat rack.

ISPS z ang. International Ship & Port Facility Security fee – opłata pobierana jest przez wszystkich armatorów oraz porty morskie w związku z nałożonym 1 lipca 2004 roku obowiązkiem podniesienia ogólnego poziomu bezpieczeństwa w portach i w żegludze.

Incoterms– zbiór reguł ustanowionych przez Międzynarodową Izbę Handlową w Paryżu, których celem jest ułatwienie obrotu gospodarczego kontrahentom z różnych państw. W transporcie morskim najpopularniejsze to EXW, FOB, CFR i DDP.

Instrukcja konosamentowa – są to dane na podstawie, których wystawiany jest konosament. Otrzymuje się ją od załadowcy/eksportera lub na podstawie zapisów zawartych w akredytywie.

Konosament – jest to list przewozowy używany w transporcie morskim. Spotykany jest również pod pojęciem ”Sea Waybill”.

LCL – przewóz przesyłek drobnicowych.

Transport morski – przewóz statkami w celach zarobkowych pasażerów i ładunków przez wody morskie.

Terminal Handling Charges (THC) – to koszty portowe / terminalowe. Są to opłaty, które wynikają z przeładunku kontenera w porcie, rozformowania, złożenia towaru na magazyn oraz przeładunku na samochód.

Najbardziej znane porty na Świecie

1. Port w Szanghaju, Chiny: przepustowość roczna to około 43,5 mln dolarów. Jest największym i najbardziej ruchliwym miejscem tego typu na Świecie.

2. Port w Singapurze: do 2010 roku był największym portem na Świecie. Łączy ze sobą około 600 portów w 123 krajach.

3. Port w Ningbo, Chiny: zespół portów, na który składa się: Beilun (port morski), Zhenhai (port ujściowy) i port rzeczny śródlądowy Ningbo. Port znajduje się znajduje się na wybrzeżu Morza Wschodniochińskiego, w prowincji Zhejiang.

4. Port Shenzen, Chiny: utworzony przez połączenie kilku mniejszych portów w Shenzhen. Znajduje się w delcie rzeki Peral, na półwyspie Kowloon, w prowincji Guangdong. Dzięki połączeniu kilku portów Shenzen odnotowuje dynamiczne wzrosty i jest jednym z najszybciej rozwijających się portów świata.

5. Port w Guangzhou, Chiny: największy port na Świecie pod względem przeładunku węgla.

6. Port w Qingdao, Chiny: ołożony jest nad Morzem Żółtym w prowincji Shandong. Port Qingdao składa się z czterech części; portu Dagang, portu Qianwan, portu naftowego Huangdong i portu Dongjiakou.

7. Port w Pusan, Korea Południowa: największy port w Korei Południowej. Początkowo, miał służyć jedynie do wymiany z Koreą, Chinami i Japonią. Szybko jednak stał się miejscem wymian międzynarodowej.

8. Port w Tjianjin, Chiny: położony jest nad Morzem Południowochińskim, w Specjalnym Regionie Administracyjnym Hongkong. Jest doskonale skomunikowany z Portem lotniczym i terminalem cargo, co podwyższa jego atrakcyjność w regionie. Port wielokrotnie awansował w rankingu najbardziej ruchliwych portów świata na pierwsze miejsca.

9. Port w Los Angeles, USA: port składa się z 270 nabrzeży oraz 27 terminali. To najruchliwszy port znajdujący się w Stanach Zjednoczonych.

About the author

Łukasz Domagała

Z branżą kurierską jestem związany już ponad 12 lat.
Współtworzę serwis Kuriernet.pl realizując tam swoją pasję i zamiłowania.
Skontaktuj się ze mną wysyłając wiadomość na : biuro@kuriernet.pl

View all posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *