Sezon zimowy zbliża się coraz szybciej i jak co roku magazyny przewoźników zmienią kolor na czarny, a zapach świeżej gumy będzie unosił się w powietrzu. Okres wymiany opon z letnich na zimowe również w branży kurierskiej jest gorącym okresem. Warto więc omówić zasady transportu przesyłek kurierskich zawierających opony, aby uniknąć niemiłych niespodzianek lub dodatkowych kosztów.
Należy zwrócić uwagę, że dla transportu krajowego i międzynarodowego prawidłowy sposób przygotowywania paczek nieco się różni, a więc podzielimy ten artykuł na 2 etapy dotyczące różnych destynacji przesyłek
Przesyłki krajowe
Dobrze zapakowana opona to:
– jest zapakowana pojedynczo
– opona owinięta w jednym miejscu taśmą (uchwyt) – jest to też miejsce dla przyklejenia etykiety adresowej
– list przewozowy powinien być naklejony na rancie opony
– etykieta powinna być naklejona w ten sposób, aby nie marszczyła się i nie zawijała. Kod kreskowy powinien być widoczny i łatwy do zeskanowania.
Jak nie pakować opony w transporcie krajowym?
Poniżej kilka przykładów jak nie pakować opon do transportu kurierskiego. W skrajnych przypadkach kurier może nawet odmówić przyjęcia paczek do transportu co będzie się wiązało z koniecznością ich przepakowania i ponownego zamówienia kuriera po odbiór.
Warty podkreślenia jest fakt, że opona samochodowa traktowana jest jako przesyłka niestandardowa i zlecając jej transport należy taką opcję zaznaczyć, aby uniknąć weryfikacji i późniejszych dopłat do zlecenia.
Czy można uniknąć opłaty za nie standard?
Mamy dwie możliwości uniknięcia opłaty dodatkowej za transport nie standardu:
- pierwsza możliwość to zapakowanie opony w pudełko kartonowe o regularnym kształcie. Jest to nieoczywiste, ale bardzo dobre rozwiązanie. Na rynku dostępnych jest mnóstwo gotowych opakowań, a przy większej ilości paczek możemy zamówić również opakowanie na konkretny wymiar. Niezależnie od tego koszt odpowiedniego pudełka nie powinien przekraczać kwoty kilku złotych, a dopłata za wysyłkę paczki niestandardowej to w zależności od firmy kurierskiej koszt od 20 do nawet 50 zł za jedną przesyłkę. Czysty zysk.
- przewoźnik DPD postawił furtkę dla transportu małych opon. Do rozmiaru 16″ oponę możemy wysłać bez opakowania zewnętrznego jako przesyłkę standardową. Oczywiście opona musi być przygotowana do transportu zgodnie z wytycznymi powyżej
Jak zapakować oponę w transporcie międzynarodowym?
Najważniejszą różnicą jest fakt, że do transportu przyjmowane są również opony pakowane po dwie sztuki z wyjątkiem Szwecji. Do Szwecji podobnie jak w transporcie krajowym opony muszą być pakowane pojedynczo. Akceptowalne formy przygotowania paczek prezentujemy poniżej:
Wyjątek stanowią przesyłki do krajów skandynawskich. Wysyłając opony do takich krajów jak Norwegia, Dania, Szwecja czy Finlandia należy je zapakować wyłącznie na jeden z poniższych sposobów – zabezpieczając cały pakunek folią termokurczliwą lub folią strecz bez dodatkowych taśm łączących.
Wysłanie opon niepoprawnie zapakowanych może skutkować zawróceniem paczek do Nadawcy i naliczeniem ceny za przesyłkę pierwotną oraz jej zwrot.