Ebay czy Amazon – sprzedaż na rynki zagraniczne

Po sukcesach w Polsce warto pomyśleć o ekspansji na zagraniczne rynki zbytu. Czy warto skorzystać z serwisu Ebay? Jakie niesie to ze sobą koszty , a jakie korzyści?

serwis Ebay możliwoś pozyskania nowych rynków zbytu

Czy warto? Bezwzględne liczby mówią same za siebie. W Polsce mamy około 38 mln potencjalnych klientów, w skali samej Unii Europejskiej jest ich ponad 500 mln. Oczywiście, że to tylko liczby bezwzględne, ale pokazują szacunkowe możliwości zwiększenia potencjału sklepu. Mówimy tu tylko o Unii Europejskiej jako najprostszej i najłatwiej dostępnej przystani dla polskich sklepów internetowych. Ale przecież korzystając z Amazon czy eBay mamy dostęp do klientów tych serwisów z całego świata. A tutaj mówimy już o realnych, korzystających z serwisu, kilkudziesięciu milionach użytkowników. Wow!

eBay czy Amazon – czym się różnią te platformy?

Przed rozpoczęciem współpracy, z którymkolwiek z powyższych serwisów musimy mieć świadomość jaka jest podstawowa różnica pomiędzy nimi. eBay jest systemem typu marketplace, łączącym sprzedających i kupujących, podobnie jak Allegro. Dla sprzedających może to być platforma łatwiejsza do zrozumienia ponieważ jej zasady funkcjonowania, oceniania sprzedających są bardzo zbliżone do serwisu Allegro. Choć oczywiście są pewne równice, zwłaszcza w wyszukiwarce eBay, ale o tym w dalszej części materiału.

Amazon jest sklepem, co oznacza dużo wyższe wymagania jakościowe i logistyczne dla firm. Jeśli porównalibyśmy Amazon do sklepu stacjonarnego ( co nie odbiega daleko od jego podstaw) to nasza sprzedaż była by sprzedażą gościnną. Amazon w pierwszej kolejności musi wyrazić zgodę, abyśmy w jego sklepie sprzedawali swoje produkty. Po drugie musimy spełnić wymagania jakościowe i wizerunkowe sklepu. Ma to swoje określone plusy, które doceniają kupujący. Ale oznacza to również, że nie jest to platforma dla każdego sprzedawcy. Jeżeli wkładacie w swój sklep internetowy całe serce –  koniecznie powinniście nawiązać współpracę z Amazon – w przeciwnym wypadku skorzystajcie z eBay. Po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy: „blokada konta amazon” znajdziesz wiele relacji przedsiębiorców, którzy utracili możliwość korzystania z platformy Amazon.

eBay nie jest darmowy – sprawdź koszty

Wiadomo – korzystanie z pośrednictwa serwisów sprzedażowych nie jest darmowe. Sprawdźmy więc jakie koszty trzeba ponieść wystawiając swój towary w serwisie eBay.

W pierwszej kolejności trzeba podkreślić, że platforma składa się z wielu platform lokalnych. Z tych najbardziej wykorzystywanych przez polskie sklepy internetowe możemy wyróżnić:

  • eBay.pl – dedykowany dla klientów polskich,
  • eBay.de – serwis dla niemieckich konsumentów
  • eBay.co.uk – obsługuje głownie rynek Wielkiej Brytanii, choć ze względu na angielskojęzyczność ma szerszy wachlarz klientów
  • eBay.fr – wersja platformy na rynek francuski
  • eBay.es – odpowiednik serwisu w Hiszpanii

Wystawianie ofert oraz koszty prowizji różnią się pomiędzy różnymi serwisami grupy. Opłaty za wystawienie aukcji i prowizję od sprzedaży płacimy według stawki obowiązującej w serwisie, w którym została wystawiona nasza aukcja.

Koszty sprzedaży na eBay na przykładzie

Jak to wygląda na przykładzie. Zakładamy, że zdecydowaliśmy się na wystawienie ofert w serwisie eBay.de oraz eBay.co.uk. Jednocześnie również prowadzimy sprzedaż poprzez eBay.pl. W badanym okresie sprzedaliśmy 100 różnych rzeczy ( w każdym z serwisów wystawiamy 100 aukcji). Nasza sprzedaż rozłożyła się następująco:

  • eBay.pl – 20 sprzedanych produktów
  • eBay.de – 50 sprzedanych produktów
  • eBay.co.uk – 30 sprzedanych produktów

Koszty za usługę sprzedaży należy wyliczyć następująco:

  • eBay.pl – serwis aktualnie pobiera jedynie prowizję za sprzedaż ( 10 % wartości końcowej)
  • dla serwisu z Niemiec oraz Wielkiej Brytanii oprócz prowizji za sprzedaż należy również uwzględnić koszty za wystawienie aukcji.

eBay –  koszty prowadzenia sprzedaży zagranicznej

Podliczmy koszty prowadzenia sprzedaży w serwisie. W przypadku serwisu eBay składa się on z :

  • opłaty za wystawienie aukcji ( w niektórych krajach opłata ta nie występuje)
  • prowizji za sprzedaż ( zazwyczaj wynosi około 10 % kosztów końcowych sprzedaży)
  • prowizji dla serwisu obsługi płatności PayPal ( obowiązkowy i zazwyczaj jedyny serwis dostępny w serwisie)
  • ewentualnych kosztów przewalutowania przy wypłacie środków na konto firmowe

Roboczo można przyjąć, że średnio serwis pobierze około 15 % wartości sprzedanych produktów. Czy jest to dużo czy mało? Nasz rodzimy serwis Allegro, aktualnie pobiera bardzo zbliżone prowizje za realizację sprzedaży i wystawianie aukcji. Serwisy te różni jednak zasięg i potencjał. Działając globalnie poprzez EBay możesz dotrzeć nawet do 171 milionów użytkowników na całym świecie.

W następnych akapitach prześledzimy główne miejsca generowania kosztów obsługi sprzedaży.

Koszt opłat i prowizji eBay

Jak już wspominałem wyżej każda wersja serwisu eBay posiada własny cennik. Pełną informację o ofercie możecie znaleźć w strefie sprzedawcy.

Sprawdź cenę paczki do Niemiec >>

Prześledźmy rozkład kosztów na przykładzie niemieckiej wersji strony. Analizując koszty sprzedaży musimy uwzględnić kilka składowych:

  • Stała prowizja od sprzedaży wynosząca 0,05 euro
  • 9% prowizji od całkowitej ceny sprzedawanego towaru, ale nie więcej niż 99 euro
  • Uwaga! Jeżeli jakość twojej obsługi oceniana jest na „poniżej średniej” prowizja od sprzedaży wyniesie aż 12,5%
  • 0,35 euro opłaty za wystawienie oferty. Opłatę tą można częściowo pominąć zakładając sklep na eBay. W takim przypadku, w zależności od wybranego pakietu, ponosimy opłatę abonamentową, w ramach której możemy bezpłatnie wystawić określoną liczbę aukcji. W najwyższych pakietach nawet bez ograniczeń.

Opłaty za usługi dodatkowe takie jak promocje aukcji, wyróżnienia lub raporty (zazwyczaj ok 3-5%)

Należy mieć na uwadze, że w przeciwieństwie do serwisu Allegro, na EBay prowizja naliczana jest od pełnej wartości aukcji wraz z kosztami transportu.

Sklep na eBay – sposób na optymalizację kosztów przy wzroście sprzedaży

Rozpoczynając przygodę z serwisem prawdopodobnie zaczniecie prowadzić sprzedaż bez żadnych dodatkowych narzędzi. Od czegoś w końcu trzeba zacząć i sprawdzić ten kanał dystrybucji. W miarę wzrostu popytu warto jednak sprawdzić jedną z dostępnych możliwości prowadzenia sklepu na eBay. Abonamenty za prowadzenie sklepu na eBay są różne zależne od udostępnionych opcji. Na polskiej platformie ceny rozpoczynają się już od 8,65 zł miesięcznie i kończą na subskrypcji za 999 zł. Posiadając jeden z pakietów sklepu eBay możesz skorzystać z poniższych udogodnień:

  • Możliwość darmowego wystawiania ofert w zagranicznych serwisach eBay. Ilość bezpłatnych ofert dla każdej wersji abonamentowej i językowej jest różna. Na początkowych etapach sprzedaży przeważnie wystarcza Duży Sklep za 149 zł miesięcznie. Przy sprzedaży na rynek niemiecki daje on możliwość wystawienia 2500 darmowych ofert na eBay.de, bezpłatny dostęp do narzędzi marketingowych oraz kilka innych udogodnień. Warto je sprawdzić.
  • Pozwala zebrać w jednym miejscu wszystkie produkty które sprzedajesz. Wpływa to pozytywnie na kupujących. Możesz im zaproponować jednocześnie inne produkty ze swojego sklepu w ramach jednej transakcji. Klienci mogą również przeglądać witrynę twojego sklepu i wybierać produkty z udostępnionych kategorii.
  • Sklep eBay daje możliwość utworzenia kategorii produktów i zarządzania nimi. Daje sporo możliwości zarządzania produktami jak w sklepie internetowym. Rozwiązania zastosowane w eBay są zbieżne z tymi spotykanymi na Allegro, a więc nie powinny być problematyczne do zaadaptowania.
Reklama tanie przesyłki kurierskie kuriernet

PayPal czyli diabeł tkwii w szczegółach

Podstawowym i w większości przypadków jedynym sposobem płatności na eBay jest płatność poprzez serwis PayPal. Również rozliczenia z samym eBay odbywają się poprzez tą platformę. Jest to mariaż istniejący od dawna i raczej nic nie wskazuje, aby miało się coś zmienić w niedalekiej przyszłości.

Z powyższego powodu każdy sprzedawca korzystający z tego serwisu musi mieć swoje konto w serwisie PayPal. Niestety jak wielu z was prawdopodobnie zdążyło sprawdzić Paypal nie jest tanim sposobem pobierania opłat od kupujących. Ponadto jego podstawowe oficjalne stawki nie są raczej negocjowane dla większości małych, a nawet średnich sklepów internetowych.

Tabela opłat serwisu PayPal. Konto w serwisie PayPal jest niezbędne do obsługi sprzedaży Ebay

źródło: https://www.paypal.com/pl/webapps/mpp/paypal-fees

Należy również uwzględnić koszt, który nie jest wymieniony w opłatach PayPal. A mianowicie koszt przewalutowania transakcji. Należności są zbierane na rachunkach PayPal w walucie nabywcy naszego produktu np. w euro czy funtach brytyjskich, a wypłacane na konto złotowe w Polsce. Sprzedawca ponosi koszty tego przewalutowania. Zazwyczaj jest to od 2 do nawet 4 % wartości transakcji w zależności od waluty pierwotnej. Niestety nie zmieni naszej sytuacji posiadanie konta w euro. Dla potrzeb rejestracji w PayPal rachunek bankowy musi być w walucie narodowej.

Sytuację może nieco ratować założenie oddziału firmy za granicą, np. w strefie Euro. Jest to jednak rozwiązanie opłacalne dla większych sklepów internetowych.

Jak szybko sprawdzić opłaty za sprzedaż na EBay?

Jeżeli jesteś zainteresowany przykładową kalkulacja kosztów wystawienia oferty na EBay możesz skorzystać z niektórych darmowych narzędzi. Szacunkowe koszty sprzedaży na EBay możesz sprawdzić np. w aplikacji feecalculator. Jednak dostępne są również inne narzędzia pomocne w tym temacie. Pomocą zawsze służy Google, Bing, czy inna przeglądarka.

Jak wysyłać towary do klientów za granicą?

Zanim zaczniesz sprzedawać za granicę konieczne jest wybranie odpowiedniej oferty kurierskiej. Nie od dziś wiadomo, że klienci przy zakupie sugerują się również ceną dostawy towaru.

Sprawdź cenę paczki do Anglii >>

Temat logistyki możesz zorganizować samodzielnie lub korzystając z profesjonalnego operatora logistycznego. eBay oferuje własne rozwiązanie tego typu: eBay Fulfillment Center.  Ceny usług są ustalane indywidualnie, w zależności od wolumenu i miejsca dostarczania paczek. Jednak warto zastanowić się, czy przekazanie większości procesów sprzedażowych i obsługi klienta jednemu podmiotowi wpłynie korzystnie na rozwój naszego sklepu.

W takiej sytuacji warto poszukać alternatywy w postaci oferty serwisu usług kurierskich. Jednym z nich jest na przykład serwis Kuriernet.pl. Specjalizuje się on w obsłudze sprzedawców EBay. Oferuje naprawdę tanie przesyłki międzynarodowe do Niemiec czy Wielkiej Brytanii. Dodatkowo warto zaznaczyć, że wraz ze wzrostem volumenu sprzedaży ceny paczek można negocjować.

Warto również zaznaczyć, że serwis Kuriernet.pl posiada narzędzie do importu aukcji z serwisu EBay. Prosta integracja pozwala w znaczny sposób skrócić proces przygotowania przesyłki.

Tagi: ,

Autor: Łukasz Domagała

Z branżą kurierską jestem związany już ponad 12 lat. Współtworzę serwis Kuriernet.pl realizując tam swoją pasję i zamiłowania. Skontaktuj się ze mną wysyłając wiadomość na : biuro@kuriernet.pl

2 myśli w temacie “Ebay czy Amazon – sprzedaż na rynki zagraniczne”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *