Zwroty na Amazon – poradnik sprzedawcy

Amazon to globalna platforma handlowa, która jest wielką szansą dla polskich sprzedawców chcących wypłynąć na szersze wody. To jednocześnie renomowana marka, która wyjątkowo dba o dotrzymanie wysokich standardów obsługi klienta.

Dotyczy to również zwrotów, które – z punktu widzenia klienta – obsługiwane są w sklepie bez zarzutu. Co to jednak oznacza dla sprzedawcy z Polski?

Zwroty na Amazon – obsługa „frontem do klienta” to priorytet

Amazon zbudował swoją pozycję na rynku m.in. dzięki postawie „frontem do klienta”, która niestety wciąż jest rzadkością w wielu innych miejscach. Kupujący na platformie są przyzwyczajeni między innymi do błyskawicznych wysyłek i bezproblemowych zwrotów, dlatego każdy sprzedawca musi się dostosować do tych standardów. Obecnie szacuje się, że nawet 30% klientów sklepów internetowych korzysta z możliwości zwrotu towaru. A zatem z pewnością warto dokładnie zapoznać się z procedurami jeszcze przed wprowadzeniem swoich produktów do sprzedaży poprzez Amazon.

Warto również wiedzieć, że Amazon monitoruje sposób obsługi zwrotów przez każdego sprzedawcę. Jeśli są one finalizowane w sposób opieszały lub skutkują negatywnymi opiniami, konto sprzedawcy może zostać zawieszone.

Zwroty na Amazon – czy jest się czego bać?

Obsługa międzynarodowych zwrotów może się wydawać przytłaczającym zajęciem, jednak w rzeczywistości nie ma się czego obawiać. Amazon udostępnia swoim partnerom narzędzia, które znacznie ułatwiają przeprowadzanie tego typu procedur. Co więcej, sklep dba nie tylko o zadowolenie nabywców, ale również o dobro sprzedawców. Dlatego stale monitoruje dokonywane zwroty i blokuje klientów, którzy zbyt często korzystają z tego przywileju w sposób nieuzasadniony. Niweluje to ryzyko trafienia na nabywcę, który nadużywa swojego prawa, utrudniając funkcjonowanie partnerów handlowych Amazon.

Sprawdź jak tanio wyślesz paczkę z Kuriernet.pl

Paczki do Niemiec już od 47,44 zł brutto

Procedura zwrotów na Amazon

Jak odbywają się zwroty na Amazon? Jest kilka możliwości. W przypadku sprzedaży i wysyłki na rynki europejskie realizowanych samodzielnie trzeba każdorazowo samodzielnie przetworzyć zwrot. Jego autoryzacja (równoznaczna ze zwrotem pieniędzy na konto kupującego) może odbyć się:

  • poprzez zatwierdzenie sprzedawcy,
  • automatycznie.

Co ważne, jeśli adres do zwrotu znajduje się poza krajem nabywcy, ma on prawo do darmowego zwrotu towaru. W przeciwnym razie (np. jeśli dla nabywców w Niemczech sprzedawca oferuje niemiecki adres dostawy) koszty zwrotu można przerzucić na kupującego. Warto jednak zauważyć, że klienci Amazona przyzwyczajeni są do darmowych zwrotów, dlatego większość sprzedawców stosuje właśnie taką politykę.

Fulfilment by Amazon – bezproblemowa dostawa i zwroty

W trosce o zachowanie najwyższych standardów sprzedaży Amazon proponuje swoim partnerom specjalny program. Fulfilment by Amazon (FBA) to dodatkowa, płatna usługa, która jednak niesamowicie ułatwia proces sprzedaży zagranicznej. W skrócie polega ona na całkowitym przerzuceniu odpowiedzialności za obsługę dostaw na własne magazyny handlowego giganta. Sprzedawca musi jedynie wysłać oferowane towary na adres konkretnego centrum logistycznego Amazon. Warto przy tym skorzystać z usług brokera kurierskiego, np. Kuriernet.pl. Po zakupie wysyłka realizowana jest przez magazyn, co gwarantuje zachowanie najwyższych standardów jakościowych i wpływa na zadowolenie nabywców. Co ważne, obsługuje on również zwroty, co dla sprzedawcy oznacza minimum formalności i wysiłku przy obsłudze sprzedaży.

Korzyści z FBA – prostsze zwroty na Amazon

Czy warto zdecydować się na współpracę z Amazon z wykorzystaniem FBA? Nie da się ukryć, że narzędzie oferuje wiele korzyści. To m.in.:

  • znaczne ułatwienie procesu sprzedaży i zwrotów,
  • oszczędność czasu i zasobów,
  • brak konieczności dostępu do przestrzeni magazynowej,
  • możliwość uwzględnienia produktów sprzedawcy w ofercie Amazon Prime, która ma miliony aktywnych użytkowników,
  • możliwość oferowania błyskawicznej darmowej wysyłki, co przekłada się na większe zainteresowanie zakupem

Koszty obsługi są rozsądne, a ponadto jest to łatwe rozwiązanie wielu problemów związanych z handlem w całej Europie. Dlatego sprzedawcy chętnie przystępują do programu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *